Closed Auction

By:
JOSEPH MIZRACHY

lot # 17 - books

Thursday Nov 22, 2018 19:00 Asia/Jerusalem

The Rivash Responsa Constantinople 1546 – First Edition – Signatures and Glosses
Halachic responsa by Rabbi Isaac ben Sheshet Perfet, the Rivash.

Constantinople, 1546-1547. Eliezer Soncino printing press. 

On the title page, an inscription and nice, curly calligraphic signature of David Parhi. On the reverse side of the title page, an additional inscription and signature of Ya'akov Ha'levi. A signature and stamps of Rabbi Shaul Chanich Henich, the son of Rabbi AvrahamAryeh Leibush Berliner.

On the margins of the book, six passages of novellae in Sephardic script and several short glosses. 

The copy lacks several leaves of the indices (it contains only 10 leaves of indices) and the colophon leaf. 

This book was printed and sold booklet by booklet. This was customary in Constantinople from the beginning of the 13th century to the beginning of the 19th century. The custom enabled the Jewish printers to print and the Jewish buyers to buy large books. On the other hand, the custom led to it that many of the booklets, which were not bound together, were eventually lost. This explains why so many copies of the Rivash responsa lack their indices (which were printed in a separate booklet) as well as the colophon. The 2 last leaves of indices are according to the 48 booklets that had been printed of the complete book.

Condition: Good. Falling apart. Minor moth signs on some of the leaves.
שו"ת הריב"ש – קושטא, ש"ו-ש"ז – חידושים ארוכים בכתב יד קדום – חתימות רבנים
תשובות בענינים הלכתיים שונים מאת רבינו יצחק בר ששת ברפת, מגדולי רבותינו הראשונים. קושטא, ש"ו – ש"ז – בדפוס אליעזר שונצינו.

בשער הספר רישום וחתימה עם סלסול קליגרפי נאה: "אשר חנן אלהים את עבדו קניתי אותו בשנת התק"ח ליצירה אני הצעיר דוד פרחי ס"ט" [כנראה חותנו של הגאון רבי משה ישראל, מרבני אלכסנדריה]. תשובה ממנו נדפסה בספר 'קול אליהו'.

מעבר לשער רישום נוסף וחתימה: "מקנת כספי לעבודת קוני לי לשמי הצעיר יעקב הלוי" [מגאוני ירושלים בראשית שנות הת"ר?].

חתימה וחותמות נוספות של הרב "שאול חנוך העניך בהרב מו"ה אברהם אריה ליבוש ברלינר".

בשולי הספר, ששה קטעי חידושים ארוכים בכתב יד ספרדי, ומספר הגהות קצרות.

בעותק זה חסרים מספר דפים מדפי המפתחות וללא דף הקולופון. נמצאים 10 דפי מפתחות.

על הדפסת הספר: ספר זה נדפס ונמכר קונטרסים קונטרסים שהיו מחלקים אותם לקונים בשבתות בבית כנסת, מנהג זה למכור ספרים גדולים קונטרסים קונטרסים היה נהוג בקושטא כשלוש מאות שנה, מראשית המאה השש עשרה עד ראשית המאה התשע עשרה, מנהג זה איפשר למדפיסים העבריים להדפיס ולקונים לקנות ספרים גדוליים, שבלאו הכי לא היה בידם של אלו להדפיס ובידם של אלו לקנות, מאידך, גרם מנהג זה לאבדן ספרים רבים מדפוסי קושטא, כי לא כל אחד ואחד שהתחיל לקנות קונטרסים יכול היה לעמוד בזה עד הסוף, מהם שנפטרו, מהם שנדדו למקום אחר, מהם שירדו מנכסיהם, ולא כל אחד ואחד יכול היה לשמור על הקונטרסים כראוי ולכרכם לבסוף בכרך אחד, ורבים מהספרים שנדפסו והופצו בדרך זו אבדו, מכאן נבין מדוע עותקים רבים משו"ת הריב"ש חסרים בהם דפי המפתחות (שנדפסו בקונטרס בפני עצמו) כמו דף הקולופון.

גיל הפריט: 472 שנים.

שני דפי המפתחות האחרונים הם לפי ארבעים ושמונה הקונטרסים שנדפסו.

מצב טוב, מפורק. סימני עש זניחים בחלק מהדפים.

Category: